Unitonderwijs
Van en met elkaar leren
Wij werken in units
Op School JUUL geven wij unitonderwijs. Unitonderwijs gaat uit van een gedifferentieerde leeromgeving. Kinderen zitten niet de hele dag op hun ‘eigen plekje’ in de groep. Binnen een unit zijn verschillende soorten werkplekken waar kinderen kunnen leren. Er zijn instructieplekken, samenwerkingsplekken en stilteplekken. Ook is er verschillend en flexibel inzetbaar meubilair, passend bij de werkplek. Op dit moment geven wij dat vorm in ons schoolgebouw met de middelen die wij hebben. In het nieuwe schoolgebouw (2024) schaffen wij een geheel nieuwe inrichting aan, die volledig tegemoet komt aan de gedifferentieerde leeromgeving voor het unitonderwijs.
Binnen een unit werken leerkrachten, onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners samen. Met elkaar verzorgen zij het onderwijs aan de kinderen in de unit. Door de samenwerking ontstaat er een professionele cultuur waar leren van en met elkaar centraal staat. Ook kunnen we veel instructie en begeleiding op maat bieden. Kinderen ontmoeten hierdoor door de dag heen verschillende juffen.
Het kan zijn dat je de rekeninstructie bij de ene juf krijgt en de taalinstructie bij een andere juf. Door de kleinschaligheid van onze school is dit voor onze kinderen heel vertrouwd.
De samenstelling van de unit kan per jaar verschillen. We anticiperen bij de verdeling van de units op het leerlingenaantal en het kunnen bieden van passend onderwijs. Dit schooljaar hebben wij een groep 1-2-3 unit, een groep 4-5 unit en een groep 6-8 unit.
Unitonderwijs in groep 1-2
Groep 1/2 heeft een eigen kleuterunit. Deze unit bestaat op School JUUL uit twee ruimtes. In beide gedeeltes is er plek gemaakt om instructie in de kring te kunnen geven. Ook is er in beide ruimtes plaats om te spelen en te werken. Er wordt door alle kleuters gebruik gemaakt van deze hoeken en werkplekken.
Open inloop
Elke ochtend hebben we een open inloop van een kwartier. Ouders mogen mee de klas in om even samen met hun kind te werken. Op de tafel ligt iets klaar voor u en uw kind. De open inloop bouwen we af naar 2x per week in groep 3 en 1x per week in groep 4-5.
Instructies
In de ochtend zijn er twee instructies in de grote kring. Dit is een uitleg voor de hele groep: een over taal en een rekenen. De leerkrachten maken hiervoor een themaplanning. De leerlingen worden ingedeeld op instructieniveau en volgen de instructie op hun eigen niveau. Als ze niet het niveau van hun basisgroep hebben, volgen ze instructie bij de andere leerkracht. Ook is er indien nodig een kleine kring. De leerkracht geeft dan een extra instructie op eigen niveau aan een bepaalde groep kinderen.
Lesmaterialen in groep 1-2
Bij de aanschaf van spullen letten we erop dat het ons materiaal FLEX is. FLEX staat voor:
Flexibel: te gebruiken met ruimte voor meerdere spelmogelijkheden. Het materiaal heeft een open karakter.
Leerzaam: aansluitend bij de leerdoelen en dus uitdagend voor alle kinderen.
Experimenteren: kinderen worden gestimuleerd tot onderzoekend leren.
X- factor: Je krijgt meteen zin om ermee te spelen.
Loose Parts
Ook werken wij elk thema met Loose Parts. Loose Parts is materiaal dat je kunt bewegen, dragen, combineren, van vorm kunt veranderen, bij elkaar kunt zetten, uit elkaar kunt halen en weer bij elkaar kunt voegen op verschillende manieren. Dit stimuleert de creativiteit.
Begrippen oefenen
We gebruiken ook lesmaterialen met een meer gesloten karakter. Deze spellen zijn bedoeld om begrippen te oefenen met de leerlingen en te checken of ze dit beheersen. Als een leerling laat zien dat hij/zij dit spel beheerst, wordt het materiaal niet meer aangeboden.
Tablets
We gebruiken tablets als digitaal leermiddel. Er wordt geoefend op diverse sites met taal-en rekenprogramma’s. Ook gebruiken wij Marbotic producten. Je kunt bijvoorbeeld met fysieke stempels op de tablet stempelen en zo spelenderwijs letters, klanken en woorden oefenen. Dit wordt ondersteund door beeld én geluid.
Unitonderwijs in groep 3-8
Per dag werken we met drie lesblokken: een taalblok, een rekenblok en een wereldoriëntatieblok. Binnen deze blokken is er veel ruimte voor differentiatie, zoals instructie in kleine(re) groepen, begeleide inoefening en zelfstandig werken. Ook is er ruimte voor kinderen die meer lesstof aankunnen of sneller door de lesstof heen gaan.
Tijdens deze blokken krijgen de kinderen instructies in het instructielokaal. De leerkracht geeft dan uitleg over de nieuwe lesstof aan een enkele groep. De combinatiegroep is dan tijdelijk uit elkaar. De andere groep werkt in de unit onder begeleiding van een andere leerkracht en meestal ook nog van een onderwijsassistent. Op deze manier bieden we de kinderen veel meer maatwerk. Ook ontstaat er zo meer bewegingsruimte. Voor veel kinderen werkt dit zeer positief voor de aandacht en spanningsboog.
Wereldoriëntatie
Tijdens het wereldoriëntatieblok leren de kinderen aardrijkskunde, geschiedenis en biologie volgens de principes van de meervoudige intelligentie. Na instructie in de basisgroep ontmoeten de kinderen elkaar in de unit waar ze aan hun opdracht werken. We gebruiken hiervoor de methode Vierkeerwijzer. Bij wereldoriëntatie leren kinderen van en met elkaar. Het samenwerken tussen kinderen van verschillende leeftijden, niveaus en interesses bevordert dit. De activiteiten worden zo aangeboden dat er verschillende vormen van leren en samenwerking aan bod komen. Ook 21e eeuwse vaardigheden, zoals programmeren, heeft hier zijn plek.
Leerproces
We streven naar goede onderwijsresultaten. Taal, lezen en rekenen zijn belangrijke basisvakken. Het moet voor het kind helder zijn wat en waarom hij/zij aan het leren is. De leerdoelen van de lessen worden daarom met de kinderen besproken.
Reflectie
Op School JUUL leert het kind nadenken over zijn manier van werken en leren. Ook leert het verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen werk. Aan het einde van de dag en tijdens de portfoliogesprekken bespreken de kinderen met de leerkracht wat ze hebben geleerd en hoe dat is gegaan. Hierdoor wordt het kind mede verantwoordelijk voor het leerproces. Dit verhoogt de motivatie en autonomie.