Unitonderwijs
Van en met elkaar leren
Wij werken in units
Op School JUUL geven wij unitonderwijs. Unitonderwijs gaat uit van een gedifferentieerde leeromgeving. Kinderen zitten niet de hele dag op hun ‘eigen plekje’ in de groep. Binnen een unit zijn verschillende soorten werkplekken waar kinderen kunnen leren. Er zijn instructieplekken, samenwerkingsplekken en stilteplekken. Ook is er verschillend en flexibel inzetbaar meubilair, passend bij de werkplek. Op dit moment geven wij dat vorm in ons schoolgebouw met de middelen die wij hebben. In het nieuwe schoolgebouw (2024) schaffen wij een geheel nieuwe inrichting aan, die volledig tegemoet komt aan de gedifferentieerde leeromgeving voor het unitonderwijs.
Binnen een unit werken leerkrachten, onderwijsassistenten en onderwijsondersteuners samen. Met elkaar verzorgen zij het onderwijs aan de kinderen in de unit. Door de samenwerking ontstaat er een professionele cultuur waar leren van en met elkaar centraal staat. Ook kunnen we veel instructie en begeleiding op maat bieden. Kinderen ontmoeten hierdoor door de dag heen verschillende juffen.
Het kan zijn dat je de rekeninstructie bij de ene juf krijgt en de taalinstructie bij een andere juf. Door de kleinschaligheid van onze school is dit voor onze kinderen heel vertrouwd.
De samenstelling van de unit kan per jaar verschillen. We anticiperen bij de verdeling van de units op het leerlingenaantal en het kunnen bieden van passend onderwijs.
Dit schooljaar hebben wij een groep 1-2-3 unit, een groep 4-5-6 unit en een groep 7-8 unit.
Unitonderwijs in groep 1-2-3
Groep 1-2-3 vormen samen een unit. De instructielokalen staan in verbinding met elkaar en kunnen door schuifwanden apart en samen functioneren met de unit. Als alle schuifwanden opstaan, vormt zich één grote werk- en leerruimte waar kinderen elkaar ontmoeten en samen leren.
Alle kinderen kennen alle leerkrachten en alle leerkrachten kennen alle kinderen.
Open inloop
Elke ochtend hebben we een open inloop van een kwartier. Ouders mogen mee de klas in om even samen met hun kind te werken. Op de tafel ligt iets klaar voor u en uw kind.
Instructies
Elke dag zijn er meerdere instructiemomenten. De leerlingen worden ingedeeld op instructieniveau en volgen de instructie op hun eigen niveau. Dit kan per vak verschillen. Zo maken wij passend onderwijs mogelijk.
Naast deze instructies zijn er elke dag ook instructiemomenten in kleinere groepjes. In deze groepjes leggen de leerkrachten de leerstof nog een keer uit en oefenen ze samen met de leerlingen. Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben om tot leren te komen, vormen ook een eigen instructiekring.
Unitonderwijs in groep 4-5-6 en in groep 7-8
Per dag werken we met drie instructieblokken: een taalblok, een rekenblok en een wereldoriëntatieblok. Ook hier is veel ruimte voor differentiatie, zoals instructie in kleine(re) groepen, begeleide inoefening en zelfstandig werken. Ook is er ruimte voor kinderen die meer lesstof aankunnen of sneller door de lesstof heen gaan.
Tijdens deze blokken krijgen de kinderen instructies in het instructielokaal. De leerkracht geeft dan uitleg over de nieuwe lesstof. De verwerking van de lesstof vindt plaats in de unit. De schuifwanden van de instructieruimtes staan dan open. Er zijn verschillende soorten werkplekken. een kind mag zelf kiezen waar het zit. Op deze manier ontstaat meer bewegingsruimte. Voor veel kinderen werkt dit zeer positief voor de aandacht en spanningsboog.
Wereldoriëntatie
Tijdens het wereldoriëntatieblok leren de kinderen aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Na de uitleg van de leerkracht, verwerken zij de stof waarbij veel keuzemogelijkheden zijn. We gebruiken hiervoor de methode Vierkeerwijzer. Bij wereldoriëntatie leren kinderen van en met elkaar. Het samenwerken tussen kinderen van verschillende leeftijden, niveaus en interesses bevordert dit. De activiteiten worden zo aangeboden dat er verschillende vormen van leren en samenwerking aan bod komen.
Leerproces
We streven naar goede onderwijsresultaten. Taal, lezen en rekenen zijn belangrijke basisvakken. Het moet voor het kind helder zijn wat en waarom hij/zij aan het leren is. De leerdoelen van de lessen worden daarom met de kinderen besproken.
Reflectie
Op School JUUL leert het kind nadenken over zijn manier van werken en leren. Ook leert het verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen werk. Aan het einde van de dag en tijdens de portfoliogesprekken bespreken de kinderen met de leerkracht wat ze hebben geleerd en hoe dat is gegaan. Hierdoor wordt het kind mede verantwoordelijk voor het leerproces. Dit verhoogt de motivatie en autonomie.